AKTUALNOŚCI

Przed wakacjami – co warto wiedzieć ?

Co zrobić i na co zwrócić uwagę, aby wymarzony urlop nie okazał się pasmem rozczarowań, a wspomnienia z wakacji były tylko pozytywne? Konsumencie czy wybierzesz krajowe wczasy, czy zagraniczną wycieczkę, powinieneś wziąć pod uwagę następujące wskazówki:

1. Sprawdź biuro podróży.
Wejdź na stronę www.turystyka.gov.pl i sprawdź biuro podróży z którym chcesz wyjechać na wakacje.
2. Trafiłeś na „gorącą ofertę” – dokonaj chłodnej oceny.
Krytycznie przeczytaj umowę zanim ją podpiszesz. Zwróć uwagę na informacje tzw. drobnym drukiem, które są często bardzo istotne (np. dotyczą opłat dodatkowych). Umowę zawsze wyraźnie zatwierdź a jej egzemplarz zachowaj (w formie pisemnej lub na nośniku elektronicznym).
3. Nie kupuj kota w worku…
Nie sugeruj się wyłącznie kolorowymi zdjęciami w katalogach turystycznych. Poszukaj w Internecie opinii na temat hotelu, do którego się wybierasz. Jeśli ma dużo ocen negatywnych, zastanów się nad wyborem innego. Sprawdź na mapie położenie miejscowości i hotelu. Może się okazać, że opis „blisko plaży” jest daleki od rzeczywistości i oznacza codzienną kilkukilometrową wędrówkę.
4. Weź pod lupę All inclusive
Jeśli wybierasz opcję All inclusive (ang.: wszystko w cenie), dowiedz się, co zawiera. W niektórych hotelach są to 3 główne posiłki dziennie plus drobne przekąski w ciągu dnia i jedynie lokalne napoje (np. 22%-wódka i słodkie napoje z koncentratu), a w innych opcja All inclusive może zawierać też markowe alkohole międzynarodowe i świeżo wyciskane soki. Upewnij się, za co płacisz.
5. Nie bój się last minute
Last minute jest pełnowartościową ofertą, czyli kupując wycieczkę tańszą o nawet kilkadziesiąt procent, mamy prawo do wszelkich świadczeń i standardu z oferty pierwotnej. Jeśli nie jesteś zadowolony z wycieczki typu last minute masz prawo do jej reklamacji tak, jak każdej innej. Biura podróży sprzedają zwykle wycieczki w ofercie last minute z kliku powodów:- zostało zaledwie kilka ostatnich miejsc;- biuro zarezerwowało zbyt wiele miejsc w hotelu i nie udało mu się sprzedać wszystkich po standardowej cenie; zainteresowanie klientów wycieczkami nieoczekiwanie spadło z różnych powodów, a biuro chcąc zmniejszyć straty sprzedaje wycieczki po zaniżonych cenach.
6. Pamiętaj, że… ubezpieczenie ma znaczenie
Wybierając ubezpieczenie turystyczne, dowiedz się dokładnie, jaki rodzaj opieki otrzymasz w zamian. Zwykle najtańsze ubezpieczenie przy wyboirze wczasów zagranicznych nie pokrywa np. kosztów pobytu w szpitalu osoby, która trafiła tam z powodu przewlekłej choroby (np. zawał u osoby cierpiącej na chorobę wieńcową), czy też leczenia np. złamanej ręki po wypadku spowodowanym uprawianiem sportów ekstremalnych.
7. Egzekwuj śmiało swoje prawa, gdy coś idzie nie tak.
Masz prawo do reklamacji wtedy, gdy biuro podróży nie wywiazuje się z ustaleń. Nieprawidłowości zgloś na miejscu rezydentowi lub w ciągu 30 dni od powrotu organizatoroiwi wyjazdu.

Przyjemnego wypoczynku.
Krystyna Banasik
Miejski Rzecznik Konsumentów

źródło: www.jaw.pl